Feestverlichting op Maandag

Speciaal voor Moedertje Groen maakte Femke Daudeij deze prachtige foto's

Om 3:10 gaat mijn wekker. Ik spring uit bed alsof ik niet eens had geslapen zoveel energie zit er in mij. Op mijn tenen sluip ik het huis uit, de maan is al voor de helft verduisterd en het lijkt alsof er een grote hap uit was genomen. 

3:30, daar gaan we dan. We rijden de mist in, over de donkere weg door de duinen, overal schieten herten en konijnen voor ons uit. We vinden een plekje op het strand en installeren ons voor de Bloedmaan. We maken een mini vuurtje, steken wat kaarsjes aan en kruipen onder de dekens onder het genot van  een kop thee.

De rode gloed was rond 5e op zijn best te zien, althans op veel plekken in Nederland, want in Noordwijk zat er wat sluierbewolking voor...

Het is gewoon magisch, het moment om in de vroegte  de natuur in te sluipen, de kou in. 
Terwijl ik omhoog kijk besef ik me dat wij slechts de pionnen zijn op deze aarde. Er is zoveel boven ons wat invloed heeft op deze wereld. Plots voel ik alles in mij bruisen, de natuur geeft mij energie. Met het geluid van de kabbelende zee op de achtergrond kijken we omhoog naar wat het universum ons schenkt. Tal veel sterren, en een maantje. Want, wat viel dat tegen, een oranje knikkertje in een donker gat, en uitgerekend zat er een sluier wolk voor... Maar het wachten loont, rond 5:30 lijkt het alsof iemand met een zaklamp op de linker kant van de maan schijnt, en ontstaat er een fel licht boven zee, die het water doet op kleuren, en de golven een zilveren gloed geeft. We spotten Orion, de Grote Beer, en zoeken naar Venus die zich rond 6:30 prachtig liet zien in een kleurenpalet van de ochtend glorie. De vogels in het duin beginnen aan hun eerste liederen, en de horizon aan de andere kant van de duinen kleurt langzaam roze, geel en mengt zich met het donker blauw. De natuur ontwaakt, en wij tuffen langzaam naar huis, een grote gele maan boven ons houdt de wacht. In 2019 zal de volgende verduistering plaats vinden, en de bloedmaan? Die zien we pas weer terug in 2033, maar op z'n minst kan ik dan zeggen, dat ik er die 27 jaar terug ook bij ben geweest. 

De maansverduistering


Govert Schilling wetenschapsjournalist en sterrenkenner liet via Twitter interessante weetjes los, zo Twitterde hij dat de Grieken al wisten dat de aarde rond was, een bol is het enige object waarvan de schaduw altijd rond is, en ook Columbus had al kennis over onze feestverlichting. Zijn voorspellingen over de maansverduistering waren zo nauwkeurig, dat de Indienen angstig werden en zijn bemanning van eten voorzagen, maar angstaanjagend was die 'bloedmaan' helemaal niet. Het was een volledige maansverduistering, de aarde lag tussen de zon en de maan in, de maan kwam in de schaduw van de aarde en kleurde hierdoor rood. Dit 'rare' fenomeen zorgde voor veel legendes, zo zouden draken de maan aanvallen, en zou het een teken zijn van hongersnood!  Gelukkig weet men nu beter, en was de volle maan van 28 september een perfecte periode om te oogsten. Nog steeds zijn er echter geleerde mensen die denken dat het einde van de aarde dichtbij is, wat in ieder geval wel dicht bij is is deze close up van de maan op de foto...

En ik weet dat de natuur een prachtige schat is en niet altijd voorspelbaar qua grote, maar zo'n maansverduistering blijft toch wel groots!  


Labels: